07-10-03

WAT IS ASPERGER IN MENSENTAAL SAMENGEVAT

Asperger Syndroom
Volgende beschrijving komt uit artikels van Paul Smith, Rosemary Walker en Andrew Osmond.
Asperger Syndroom, ook gekend als Stoornis van Asperger of aanverwante Autisme Stoornis, is een pervasieve ontwikkelingsstoornis (PDD) die wordt gekenmerkt door ernstige, aanhoudende beperkingen in de sociale interactie en de ontwikkeling van beperkte en zich herhalende patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten. Deze stoornis veroorzaakt belangrijke beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
In tegenstelling tot autistische stoornis (autisme) is er geen opmerkelijke algemene achterstand in taalontwikkeling, in cognitieve ontwikkeling of in de ontwikkeling van de vaardigheden om zichzelf te helpen, noch in het aanpassingsgedrag, buiten de sociale interacties.
Personen met Asperger syndroom hebben niet de ernstige taalproblemen of leerstoornissen die met autisme worden geassocieerd. Veel van deze personen halen daarentegen uitstekende resultaten op school. Maar vaak raken ze gefrustreerd doordat het voor hen onmogelijk is om zich aan de ‘normale’ maatstaven aan te passen, wat kan leiden tot sociaal isolement dat gepaard gaat met gevoelens van onverdraagzaamheid en vijandigheid. Ze hebben moeite met het begrijpen van de uitdrukkingen en lichaamstaal van anderen, waardoor ze onbeleefd of tactloos lijken. Hun eigen taal en gebaren lijken hoogdravend en onnatuurlijk.

18:50 Gepost door noeke | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

AANPASSINGEN AAN BLOGJE

Vandaag
de
boekenlijst
aangepast.
Nieuwe website met info rond autisme toegevoegd.


Gisteravond een van mijn buren op bezoek gehad
Het leert me dat er nog veel mensen zijn
die over hun problemen rond hun kind
nog steeds niet kunnen of durven praten met anderen.
Zou er geen manier zijn om deze mensen daarin te helpen?????
Laat het me weten als je een oplossing weet, he.
Groetjes

15:08 Gepost door noeke | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-10-03

DAGVERHAAL VAN MIJN ZOON SAM

Donderdag

2

oktober

2003


Tuut tuut,tuut tuut.
Mijn gsm loopt af,ik sta op en maak me klaar om naar school te gaan.
Maar ik deed lastig omdat ik te voet naar de markt moest.
Dus besloot mama (al mopperend) me maar met de brommer naar school te brengen.Dat vond ik natuurlijk weer plezant.
Ik ben aangekomen op de markt en neem afscheid van mijn mama.Want zij moet nu eenmaal naar haar werk.Daar is mijn vriend Kevin.
Ongeveer 10 minuten later komt de bus er aan.Ik neem mijn buskaart maar al klaar.Ik stap op en we vertrekken.

Op de broederschool aangekomen:
Ik ga binnen op de speelplaats en ga bij mijn vrienden staan en babbelen wat over koetjes en kalfjes.
De bel gaat en we gaan in de rij staan.Daarop komt het fluitsignaal om het volledig stil te laten worden.
Dan vertrekken we naar lokaal 52.Daar krijgen we les van een mevrouw die ons van alles vertelt over bio voeding en over wat goed en niet-goed is voor ons lichaam.
Dan is het speeltijd.
Na de speeltijd gingen we bio-pannenkoeken klaarmaken.Mmmmmmmmmm lekker!!!!!We werden verdeeld in groepen van vier die we zelf mochten kiezen.De deeg maakten we helemaal zelf klaar.En we mochten ze zelf klaarmaken.Ik was bijna de enigste die de pannenkoek in de lucht kon omdraaien.
Dan was het middagpauze.
Na de middag pauze gingen we naar de waterzuiveringsinstallatie in Sint-Niklaas.Daar leerden we over de zuivering van het water.Het water dat gezuiverd is, wordt geen drinkwater meer.
Dan is de schooldag afgelopen voor mij.>br>Einde.
SAM

20:20 Gepost door noeke | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |